Amerykańskie przedsiębiorstwo kryjące się pod tajemniczą nazwą „Impossible Foods”rozpoczęło współprace z fastfoodowym gigantem – Burger Kingiem. Wszystko rozchodzi się o produkowanie burgerów – „impossible whooperów”, które są w 100% wegańskie. Pomysł już dobrze nam znany, jednak badania i testy przeprowadzone przez kalifornijską firmę zapowiadają prawdziwą rewolucję
Czym dokładnie jest Impossible Foods?
To firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2011 roku w Redwood City w stanie Kalifornia. Głównym celem, który przyświeca pracę amerykanów to tworzenie zamienników produktów mięsnych oraz nabiałowych. Burger o którym dzisiaj mowa powstał w 2016 roku. Od ubiegłego miesiąca Impossible Foods prowadzi współpracę z Burger Kingiem, za parę miesięcy otwierają nową siedzibę w Oakland, a na początku przyszłego roku planują wejść na rynek azjatycki.
Z czym to się je?
Pracownicy Impossible Foods, którzy głównie są naukowcami i badaczami żywieniowymi odkryli, że hem, który odpowiada za smak oraz kolor mięsa znajduję się również w roślinach. Hem jest żelazoprofiną, a tak naprawdę to grupa enzymów występująca między innymi w hemoglobinie czy cytochromach.Poprzez jego ekstrakcje, a następnie działanie na poziomie molekularnym stworzyli mieszankę, która przypomina i smakuje jak mięso. Oprócz hemu w skład tego produktu wchodzą białka pochodzące z ziemniaków i pszenicy. Xantan odpowiada za fermentację, a roślina konjac pełni funkcję elementu łączącego wszystkie składniki. Do smaku używa się również tłuszczy z oleju kokosowego oraz soi.
Rewolucja?
Jak najbardziej! Wyniki badań, które opisują ewentualne zmiany zachodzące pod wpływem alternatywy dla mięsnego burgera nie kłamią. Wyprodukowanie jednego „impossible burgera” wiąże się z zaoszczędzeniem wody z 10 minutowego prysznica. Emisja dwutlenku węgla jest mniejsza o równowartość 18 milowej podroży samochodem. Ponad 7 kilometrów kwadratowych ziemi jest „oszczędzane”, ponieważ nie musimy ich wykorzystać do hodowli zwierząt. Liczby mówią same za siebie, a te proste porównania bardzo dobrze obrazują różnicę jaką jest w stanie wywołać ten wegański burger.
Przyszłość
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli badaczy z Impossible Foods, to wprowadzą oni swój sztandarowy produkt w ponad tysiącu restauracji w USA. Rozwiąże to również problem ceny burgera, która wynosi, jak na razie, równowartość 45zł. Nie zostaje nam nic innego jak trzymanie kciuków za ten projekt. Być może jego rezultaty wkrótce posmakujemy w Polsce